Wat doet OpenDoor in de zomervakantie?

De scholen zijn dicht, sommige talenten gaan op vakantie en ook het personeel blaast even stoom af. Toch gaat het werk van OpenDoor gewoon door in de zomervakantie. Wat doet OpenDoor in deze weken?

Zeker niet alle talenten hebben de luxe om in de zomer op vakantie te gaan. Ze hebben geen school en ook veel sportclubs zijn dicht. De inzet van OpenDoor is juist voor hen heel belangrijk.

“We benutten de vrije tijd om extra te investeren in de verbinding. Gedurende het jaar gaat het vaak over school of werk. Nu hebben we meer ruimte om samen met onze talenten mooie herinneringen te maken. Te genieten van de vrije tijd samen, interesses te ontdekken en op pad te gaan”, legt onze directeur Mounir uit.

“Het is heel belangrijk om de structuur en een goed dag- en nachtritme te behouden. We helpen talenten bijvoorbeeld met het vinden van een bijbaantje of het bedenken van activiteiten voor als zij zich vervelen.”

“De onderwijsgroepen draaien gedeeltelijk door, maar in een andere vorm. We laten alle talenten 1 of 2 keer per week naar de groep komen. Zo onderhouden we de contacten, kunnen ze bij ons terecht met hun vragen en daarnaast doen we leuke groepsactiviteiten. Wat voor hen geldt, geldt voor talenten in alle pijlers: we willen voorkomen dat ze zich vergeten voelen en terugvallen in hun oude situatie.”

“Onze collega’s gaan zelf natuurlijk ook op vakantie. Het is belangrijk om goed op te laden na een druk jaar. Zodat we na de zomer weer vol aan de bak kunnen om zo veel mogelijk talenten goed te helpen. Tegelijkertijd gaat de ambulante begeleiding wel door. We hebben namelijk schaduwbegeleiders. Een talent bouwt een band op met een begeleider. Als dat is gelukt, zorgen we ervoor dat hij of zij ook kennismaakt met de schaduwbegeleider. Die valt in als de ‘hoofdbegeleider’ op vakantie is.”