Walther is vertrouwenspersoon voor medewerkers OpenDoor

Walther Stroop (70) is onafhankelijk vertrouwenspersoon voor de medewerkers van OpenDoor. Hij biedt een luisterend oor aan collega's bij problemen op de werkvloer, denk bijvoorbeeld aan pesten of discriminatie, en grijpt in indien nodig. “Mijn senioriteit zorgt voor vertrouwen.”

Walther (70) begon drie jaar geleden met zijn rol als onafhankelijk vertrouwenspersoon binnen OpenDoor. “Ik was gestopt met mijn eigen bedrijf Stroop Advies. Daar had ik ook dikwijls vertrouwelijke gesprekken met mensen. Ik moest veel onderzoek doen naar schades, checken of mensen de waarheid spraken en dan met verzekeringsmaatschappijen onderhandelen die vooraf al wantrouwend waren. In die 30 tot 40 jaar heb ik heel wat mensenkennis opgedaan. Daardoor heb ik voldoende bagage om de rol van vertrouwenspersoon goed in te vullen.”

Hij denkt dat zijn senioriteit ook een pre is. “Het is een nadeel als je een potje gaat voetballen, maar een voordeel in zo’n functie. Mensen voelen toch automatisch vertrouwen bij een ouder iemand.”

Luisteren, onderzoeken, adviseren en actie ondernemen: daar draait de rol van vertrouwenspersoon om volgens Walther. “Je moet in een gesprek tot de kern doordringen en het probleem in kaart brengen. Daarbij is het belangrijk om te checken in hoeverre het de beleving van iemand is of echt is gebeurd. Soms is een gesprek en een luisterend oor bieden al voldoende. Dan heeft iemand het nodig om stoom af te blazen. Ik kan degene die bij mij komt met een probleem ook naar een oplossing coachen of zelf actie ondernemen.”

Hij hoefde in die 3 jaar nog niet in actie te komen. “Gelukkig niet. Het zou ook wel gek zijn voor een instantie die zelf mensen begeleidt. Maar het kan natuurlijk altijd gebeuren. Dan is het goed dat een organisatie wakker geschud wordt en de stoorzenders aangepakt worden.”

Walther is voor medewerkers van OpenDoor te bereiken via vertrouwenspersoon@stichtingopendoor.nl.