Nieuws

Tip van OpenDoor: niet oordelen, maar begrijpen

Om een verbinding te realiseren, is het belangrijk om een talent te begrijpen. Waar kom jij vandaan? Wat is jouw achtergrond? Wat zijn in jouw cultuur de normen en waarden? Hoe ben jij opgevoed? Als je iemand begrijpt en je laat dat merken, dan kom je samen veel verder. We investeren in het begrijpen van het talent, zonder begrip te hoeven hebben voor diens gedrag.

“Een jongen krijgt in de klas op z’n donder. Hij kijkt je niet aan, maar zijn blik gaat naar de grond. Is dat respectloos? Of juist respectvol?”
 

De kloof vergroten

Je kunt hier als leraar goed de mist in gaan, door nog bozer te worden. De leerling voelt zich onbegrepen en de kloof tussen jullie wordt groter. Dit was toch juist een teken van respect? Hij denkt: ik doe het blijkbaar sowieso nooit goed, dus waarom zou ik nog moeite doen?
 
In sommige culturen is het namelijk een teken van respect, om naar de grond te kijken. Zoals het in sommige culturen juist respectloos is om een ouder aan te kijken, wanneer je diens hand schudt.
 

De kloof verkleinen

Je kunt de kloof verkleinen, door je te verdiepen in iemands achtergrond. Daardoor leer je bijvoorbeeld bovenstaande kennen en kun je aangeven dat je begrijpt waar het wegkijken vandaan komt. En vervolgens kun je uitleggen dat iemand aankijken in onze westerse cultuur juist een teken van respect is.
 
Onze begeleiding gaat over begrijpen. Om het gedrag van een talent te begrijpen, moet je in het contact investeren. Oordeelloos op zoek gaan naar antwoorden. Wat is jouw achtergrond? Wat zijn in jouw cultuur de normen en waarden? Hoe ben jij opgevoed?
 

Wél begrip voor de achtergrond

Nee, ik heb geen begrip voor iemand die een klap uitdeelt aan een ander. Maar ik kan wel begrijpen waar het vandaan komt, bijvoorbeeld als iemand een thuissituatie heeft waarin geweld de normaalste zaak van de wereld is.
 
Je laat blijken: ik begrijp waar het vandaan komt, maar ik heb geen begrip voor het gedrag. En daar gaan we nu mee aan de slag.