Aan het werk

Arbeid

Wij begeleiden talenten niet alleen terug naar school. Sommigen zijn klaar om de arbeidsmarkt op te gaan. Wij werken samen met bedrijven die dit potentieel durven te benutten!

Potentieel durven zien

De talenten die aan het werk gaan, hebben al een traject achter de rug bij OpenDoor. We hebben ze geholpen om hun plekje in de maatschappij te vinden, maar we leerden hen ook praktische zaken: van discipline tot het opstellen van een cv. Als ze klaar zijn voor een dienstverband, gaan we kijken waar zij het best tot hun recht komen. Daarbij zijn we afhankelijk van werkgevers. We zoeken altijd flexibele werkgevers, die het potentieel durven zien. Durven zien ja, want daarvoor moet je soms verder kijken dan de eerste indruk. Een beetje persoonlijke aandacht, een beetje meedenken en niet meteen de deur dichtgooien bij de eerste misstap doet wonderen. Als je eenmaal het potentieel ziet, heb je ook goud in handen.

Wij staan aan de zijde van de werkgever én het talent. We bouwen de samenwerking stapsgewijs op. Meestal start het talent met een meeloopdag. Bevalt de ontmoeting van beide kanten? Dan kijken we naar de mogelijkheden. We beginnen bijvoorbeeld met 2 dagen in de week en bouwen dat rustig op.

Waarom zou je dit als werkgever willen?

Allereerst heb je een talent in huis. En wie wil dat nou niet, zeker in tijden van krapte op de arbeidsmarkt? Daarnaast is Stichting OpenDoor erg blij met zijn sociaal maatschappelijke partners. Die zetten we dan ook met liefde in het zonnetje. Bijvoorbeeld door hen te noemen op reclameborden op onze locaties of via de content op deze website en sociale kanalen. Lees bijvoorbeeld eens de interviews met Edwin van Baal van Slokker en Hans van Baal van het gelijknamige stukadoorsbedrijf.

Zij gingen je voor

Werkgevers waar wij al mee samenwerken, zijn onder meer sieradenmaker DREAMBEADS, klusbedrijf Werkmannen, Slokker Bouwgroep, Stukadoorsbedrijf Van Baal, restaurant Los Latinos, autodealer Auto4Motion en poetsbedrijf Power Car Cleaning.

Ervaring van een talent

Junior is een van de talenten die werk vond tijdens zijn begeleiding. Hij kwam 2 jaar geleden via de jeugdreclassering bij OpenDoor. Begeleider Fouad zag de gretigheid om te strijden voor een beter leven. “Hij zei op dag één: ‘Fouad, ik wil echt veranderen.’ Hij rondde zijn entree-opleiding af en ging begeleid wonen bij ’t Huisje. Hij wilde na zijn opleiding bezig blijven. Dat was nog niet zo makkelijk, want Junior kon niet lang staan door een operatie aan zijn voeten. We vonden uiteindelijk een werkplek voor hem bij Burgerbar Roosendaal. Ik ken de eigenaar goed en die wil jongeren graag een kans geven. Hij denkt mee, is flexibel en schakelt met ons als begeleiders en ook met ’t Huisje. Dat is heel belangrijk. Inmiddels werkt Junior ook bij afvalverwerker Saver. Hij doet het heel goed, bouwt aan een stabiel leven en dat is belangrijk.”