OpenDoor helpt gemeente Goes door verbinding te maken met AMV’ers

OpenDoor heeft dankzij het werk in de verschillende internationale schakelklassen veel ervaring opgedaan met alleenstaande minderjarige vreemdelingen (AMV'ers). Die ervaring kunnen we goed gebruiken in andere leefgebieden, zo helpen we nu in de gemeente Goes.

Die gemeente ervoer overlast van AMV’ers, die op twee locaties in de gemeente woonden. Binnen anderhalve week nadat de hulpvraag binnenkwam, startte een team vanuit OpenDoor in Goes. Dat was rondom de start van de zomervakantie. We hanteerden dezelfde werkwijze als op de isk, beginnend met verbinding maken. De drie begeleiders van OpenDoor profiteerden van hun kennis van de doelgroep, opgedaan binnen die onderwijsinstelling. Ze kenden vooraf al de problematiek waar de AMV’ers mee worstelden, spraken dezelfde taal en wisten veel van de cultuur.

Aanpak

De begeleiders lieten zich dagelijks zien in de woonomgeving van de AMV’ers. Ze hielpen bijvoorbeeld bij het ochtendprogramma op de woongroepen en lunchten mee. Ze maakten contact met de AMV’ers en voerden laagdrempelige gesprekken met hen om zo een verbinding te creëren. Die jongeren voelden: deze begeleiders begrijpen mij. Ze spreken, letterlijk en figuurlijk, mijn taal.

Dit zorgde voor een groot voordeel in het volgende stadium. De begeleiders liepen regelmatig rond door de gemeente, langs de verschillende hotspots. De plekken waar veel overlast werd gemeld. Ze kenden de AMV’ers door het werk in hun woonomgeving. Die luisterden daardoor eerder en beter naar hen dan naar een onbekende professional, ook buiten de deuren van hun woonruimte. De begeleiders van OpenDoor hadden een ingang om te corrigeren waar nodig, uit te leggen wat de gevolgen van overlast veroorzaken zijn en om een brug te slaan tussen de lokale inwoners en de AMV’ers.

Kermis

De kermis was het hoogtepunt. Een evenement dat vaak gevoelig was voor onrust en spanningen in het verleden. De begeleiders van OpenDoor acteerden daar preventief op. Ze waarschuwden de AMV’ers voor de gevolgen van overlast veroorzaken op de kermis. Daarnaast werkten ze samen met alle betrokken partijen, van jongerenwerk in de stad tot de politie, handhaving, SMWO, COA, RBL en ook de opdrachtgever, de gemeente Goes, om overlast te voorkomen en brandjes direct te blussen.

Het resultaat? De kermis verliep dit jaar rustig en feestelijk, zonder conflicten. Een groot contrast met voorgaande jaren.