Blog

Fanny beheert de wachtlijst namens OpenDoor: ‘We voorkomen zo dat iemand denkt: laat maar zitten’

De wachtlijsten liepen zo hard op dat OpenDoor een aanmeldstop moest instellen. Om de talenten toch alvast te zien en te horen, is Fanny Scheltema druk in de weer als zorgcontactbeheerder. Zij belt en mailt verwijzers, ouders en talenten en legt zo de eerste verbinding.

Als een talent op de wachtlijst staat, kan het best even duren voor de zorg begint. OpenDoor wil kwaliteit garanderen en gaat daarom voor de beste match tussen begeleider en talent. Makkelijk is het niet om te moeten wachten als je hulp nodig hebt. Daarom houdt Fanny namens OpenDoor contact met de talenten die op de wachtlijst staan.
 

Lijst actueel houden

“Ik houd me bezig met het contacteren van de verwijzers van talenten die het langst op de wachtlijst staan. Ik vraag hen hoe het met het talent gaat en of de hulpvraag nog actueel is. Als het talent bijvoorbeeld elders al hulp heeft gevonden, kan diegene van de wachtlijst af. Daardoor blijft de lijst actueel”, legt Fanny uit. De verwijzers zijn bijvoorbeeld huisartsen, jeugdhulpverleners, de jeugdreclassering en gemeenten.
 
“Daarna ga ik contact leggen met talenten en hun ouders. Dat kan door middel van een appje, een mailtje of een belletje. Ik wil graag van ze horen hoe het met ze gaat, om meerdere redenen. Je hoort daardoor al waar ze tegenaan lopen en of de hulpvraag actueel blijft. Daarnaast kunnen we snel schakelen met onze professionals als het écht niet goed gaat. Ten slotte is het vaak zo dat het voor talenten al best een grote stap is om zich open te stellen voor zorg. Als ze lang op de wachtlijst staan, kan iemand alsnog denken: laat maar zitten. Dat willen we voorkomen door contact te houden.”
 

Persoonlijke match staat voorop

Het werk geeft Fanny voldoening, maar kan ook lastig zijn. “Verwijzers willen vaak weten of we al zicht hebben op een plekje voor het talent. Dat is moeilijk. Ik wil ze heel graag helpen, maar ik kan niks toezeggen. Zeker niet omdat we als OpenDoor het verschil maken met de persoonlijke match. Wij helpen niet om het helpen. Nee, wij willen echt een goede match tussen begeleider en talent.”