Eerste groepen FC STRAAT MDT door OpenDoor afgerond

Stichting OpenDoor heeft de eerste twee maatschappelijke diensttijd-programma's van FC STRAAT afgerond. De stichting is een van de partners van FC STRAAT, de online voetbalclub van de bekende influencer Soufiane Touzani. We begonnen met twee groepen in Amsterdam, inmiddels zijn we alweer op nieuwe plekken aan het werk.

Maatschappelijke diensttijd is een gratis kans voor jongeren van tussen de 12 en 30 jaar om hun talenten te ontwikkelen, mensen te ontmoeten buiten hun eigen bubbel en iets te doen voor de samenleving. Ze krijgen lessen, leren hun talenten kennen en ontwikkelen hun competenties. De FC STRAAT MDT leert jongeren in elf weken tijd hoe ze een voetbaltoernooi voor hun buurt organiseren.

Ze krijgen lessen in drie fasen. Ze leren elkaar kennen, ervaren het belang van samenwerken, van sociale media op de goede manier benutten en uiteindelijk organiseren ze samen een FC STRAAT-toernooi voor hun buurt.

FC Amsterdam

De eerste twee MDT FC Straat-groepen van Stichting OpenDoor draaiden op het complex van FC Amsterdam. Wekelijks kwamen de twee groepen van ieder 25 jongeren minstens één keer samen. Ze kregen eerst een uur binnen les, daarna gingen ze buiten actief aan de slag. Vaak in combinatie met een sportactiviteit. Zo leerden ze bijvoorbeeld samenwerken, door in teamverband tegen elkaar te strijden.

Raymond Gyasi coördineerde de groepen, Raies Roshanali en Kyle Ebecilio waren de begeleiders namens OpenDoor. Raymond: “In de laatste fase kwamen de twee groepen samen om één groot toernooi te organiseren op 28 augustus. Dat was echt een groot succes. Rond de honderd man kwam naar het sportpark. De helft speelde mee, de andere helft was toeschouwer. Iedereen mocht zich opgeven. De deelnemers aan ons programma hebben het echt heel goed gedaan. Ik ben hartstikke trots op wat zij hebben neergezet.”

Raymond hoopt dat ze hun geleerde lessen doortrekken. “Deze jongeren hebben ervaren wat ze voor een ander kunnen betekenen. Hopelijk ontwikkelen ze zich dusdanig, dat ze ook na MDT de kansen blijven zien om iets voor hun omgeving te doen.”

Nieuwe groepen van start

OpenDoor gaat enthousiast door met FC STRAAT MDT. In Bavel, Roosendaal en Kruisland zijn al nieuwe MDT-groepen gestart. Een nieuwe in Amsterdam begint vandaag, Sprundel en Breda staan op de planning. “We worden inmiddels zelf benaderd door mensen die bijvoorbeeld op een school werken en ons programma willen draaien. Dat is mooi om te ervaren. Dit smaakt alleen maar naar meer.”