Collega Anne: ‘We zijn als multicultureel team een voorbeeld’

Wat Anne van der Horst allemaal doet bij OpenDoor? Ze is kwaliteit- en procesmanager, caseloadmanager, trajectbegeleider, systemisch ondersteuner, zit soms bij intakes en schuift aan bij complexe overleggen. Kortom, tijd voor een goed gesprek met deze alleskunner!

Hey Anne, allereerst: wat doet een kwaliteit- en procesmanager bij OpenDoor?

“Ik waarborg de kwaliteit van onze interne processen, van de hele organisatie en de individuele collega’s. We moeten voldoen aan bepaalde wetten en regels. Zo moeten collega’s hun SKJ-registratie halen en dienen we als OpenDoor te voldoen aan de ISO-eisen voor de inspectie. De kwaliteit van onze systemen moet ook op orde zijn. Denk bijvoorbeeld aan het elektrisch cliëntendossier. Wat mijn werk complexer maakt, is dat voor elke regio andere regels gelden. Ik moet continu op de hoogte blijven. Ik vind dat uitzoekwerk niet per se heel leuk, maar het is belangrijk voor de organisatie. Ik krijg energie als ik een protocol zo uitwerk, dat het past bij de werkwijze van de stichting. Ik organiseer daarnaast samen met onze gedragswetenschapper Manon intervisies om de kwaliteit te waarborgen.”

Hoe ben je in deze functie gerold?

“OpenDoor is de afgelopen jaren enorm hard gegroeid. We hadden geen kwaliteits- en procesmanager. In de coronacrisis werden de wetten en regels ook nog eens strenger. Voor het personeel en voor de organisatie als geheel. OpenDoor kon niet meer zonder een kwaliteits- en procesmanager.”

Wat is jouw eigen achtergrond?

“Ik ben opgeleid tot psychosociaal therapeut. Ik heb gewerkt in de ggz en bij een kleinschalig thuiszorgbureau als manager. Daarna werd ik zzp’er in de zorg. Ik deed onder meer trauma- en gezinsondersteuning. Eén van mijn opdrachtgevers was OpenDoor. Daar liep ik 7 jaar geleden voor het eerst binnen. Inmiddels ben ik alweer 1,5 jaar in loondienst.”

Wat houdt jouw werk leuk?

“De afwisseling. Ik doe heel veel verschillende dingen. Ik zit niet de hele dag achter mijn computer, maar voer ook gesprekken met collega’s als caseloadmanager, heb besprekingen met het managementteam, doe onderzoek naar veranderingen en ben betrokken bij inspectiebezoeken en audits.”

Wat doe jij als caseloadmanager?

“Ik heb contact met collega’s over hun trajecten. Ze kunnen met mij sparren en hun vragen bij mij kwijt. Ik vind het heel mooi om een collega te zien groeien in zijn of haar werk.”

En je begeleidt zelf ook nog een paar talenten?

“Ja! Dat vind ik fijn, zo blijf ik op de hoogte van wat er speelt op de werkvloer. Ik krijg vooral hulpvragen rondom meisjes met externe agressieproblematiek. Hoe complexer, hoe dynamischer, hoe interessanter. Ik ben continu aan het schakelen in zo’n traject. Ik vind het heel mooi om te zien hoe een talent dat eerst iedereen wantrouwt, uiteindelijk mij gaat vertrouwen en vervolgens ook iedereen om zich heen. En op haar manier gaat functioneren in de maatschappij.”

Je loopt inmiddels al 7 jaar bij OpenDoor rond. Hoe heb je de ontwikkeling van de stichting ervaren?

“We zijn flink gegroeid. In pijlers en in expertises. Maar tegelijkertijd is OpenDoor OpenDoor gebleven. De sfeer is gemoedelijk en familiair. De deur staat voor iedereen open. We zijn als multicultureel team een voorbeeld van hoe je met respect samenwerkt. Iedereen respecteert elkaar, iedereen is gelijk. Dat zien talenten en nieuwe collega’s ook. Ik vind het heel mooi om deel uit te maken van deze organisatie.”