Nieuws

Basisschool Vinkenbos doet mee aan FC STRAAT MDT: ‘Een mooie kans voor heel Sprundel’

Basisschool Vinkenbos is de eerste school die aan de slag gaat met FC STRAAT MDT van OpenDoor. De school is erg blij met dit traject, dat een knallend einde betekent voor de basisschooltijd van groep 8.

John Taks is intern begeleider binnen de Sprundelse onderwijsinstelling. “Ik vond dit een mooie kans voor onze leerlingen en ons dorp en dat gold ook voor de leerkrachten en directrice van onze school. Het past goed bij ons. We zijn als school bezig met veranderingen. We willen meer en meer met onze leerlingen op zoek gaan naar hun talenten, om die vervolgens te ontwikkelen. Daar sluit FC STRAAT MDT perfect bij aan.”

Enthousiaste ouders

Ook de ouders reageerden enthousiast. “Vooral de vaders veerden direct op, toen we het hen vertelden tijdens de ouderavond. Zij legden al snel de link met voetbal, maar het gaat veel verder dan dat. Bij de organisatie van zo’n voetbaltoernooi, de eindopdracht van FC STRAAT MDT, komt meer kijken. Kinderen gaan aan de slag met promotie op sociale media, moeten samenwerkingen opzoeken binnen het dorp en connecties leggen om mensen warm te maken voor het toernooi, een schema opstellen en regelement uitwerken. Het is een traject voor iedereen.”

Leerlingen

Ten slotte werd het enthousiasme ook gedeeld door de leerlingen. “Ze kennen FC STRAAT en Touzani natuurlijk en vonden het speciaal om zo’n traject te mogen doen. Het is voor heel Sprundel mooi. Iedereen ziet zo’n maatschappelijk traject echt als een kans. Een kans voor een dorp als het onze.”

Het traject start in februari en de beoogde einddatum is eind juni. “We willen het mogelijk koppelen aan het beachsoccertoernooi in Sprundel, maar wie weet hebben de kinderen daar uiteindelijk wel een heel ander idee over.”

Sprundel samen aan de slag

FC STRAAT MDT gaat over talenten ontwikkelen, over mensen buiten je bubbel leren kennen en iets voor een ander doen. Dat past heel goed bij Vinkenbos en bij Sprundel, vertelt Taks. “Ik verwacht dat de kinderen naar elkaar toe zullen groeien. Daarnaast hoop ik dat bepaalde kinderen zich op verrassende momenten laten zien. Ten slotte zie ik kansen voor het dorp. Sprundel is een actief dorp met mooie initiatieven en een bruisend verenigingsleven. Dit is een mooie kans om dingen samen op te pakken. Om bijvoorbeeld de link te leggen tussen dit toernooi, dorpswerk, de actieve RopaRun, sportvereniging Sprundel en het beachsoccer. En wie weet wat nog meer!”

Wil jij een FC STRAAT MDT op jouw school of in jouw gemeente? Klik dan op deze link:

Gemeentes en Instellingen