Seksuele voorlichting

De onderwijsgroepen krijgen seksuele voorlichting. Hierin leren ze van alles: van anticonceptie tot grensoverschrijdend gedrag.

De seksuele voorlichting wordt verdeeld over 12 weken. OpenDoor-begeleider Vanessa: “Ik pas de voorlichting aan op de vragen en behoeften van de talenten en op de actualiteit. Bij ons blijft niks onbesproken. Talenten durven meer, omdat ze zich in een veilige omgeving begeven. Daar zorgen wij voor.”

De ene keer neemt Vanessa een koffer met allerlei anticonceptiemiddelen mee van expertisecentrum voor seksualiteit Rutgers. De week daarna laat ze een documentaire zien over sexting en de gevolgen. “Talenten komen met allerlei vragen en uitspraken, alles is welkom. Sommigen denken bijvoorbeeld dat ‘double dutch’ betekent dat je twee condooms over elkaar gebruikt, terwijl dat juist het risico op scheuren vergroot. Doordat ze zich vrij voelen om alles te uiten, kunnen wij hen beter helpen.”

Het werkt ook andersom: soms haalt Vanessa informatie uit de lessen die zij of een collega kan gebruiken in de begeleiding. “Mits het talent dat toestaat, deel ik de informatie met de begeleider. Talenten hebben vaak veel meegemaakt, bijvoorbeeld situaties waarin ze hun grenzen niet aan durfden te geven. Daar kan de begeleider mee aan de slag.”