Muziek

OpenDoor zet muziek in tijdens de trajecten. Sterker nog, collega en rapper Bram Mvambanu ontvangt talenten in een studio. Hij biedt hen daar een podium om hun muzikale talenten te ontplooien en om van zich te laten horen met de hulp van muziek. Dit zorgt voor verbinding, openheid en zelfvertrouwen.

Bram ontwikkelde binnen OpenDoor een training met muziek. In ongeveer 6 sessies maakt hij met een talent een nummer. Bram is zelf bekend als rapper Cycz, maar hij begeleidt talenten bij alle geletterde vormen in zijn studio. “Van gedichten tot spoken word en zang.”
 
De talenten komen via hun trajectbegeleiders bij Bram, die zelf ook talenten begeleidt. “Ik ga natuurlijk onbevooroordeeld aan de slag, maar het is voor mij wel heel waardevol om te horen hoe ik iemand het best kan benaderen. Ik wil de trajectbegeleiders er ook altijd bij hebben.”
 
Het helpt dat sommige talenten Bram al kennen door zijn muziek. “Het is hoe dan ook maatwerk. Ik kijk en luister naar iemand en pas de sessies op mijn bevindingen aan. Het is zo belangrijk om iemand echt te zien, echt te horen.” Na de kennismaking begint Bram meestal met een woordweb, een brainstorm. “Ik stel vragen als ‘wie is belangrijk voor jou?’, ‘wat is belangrijk voor jou?’, ‘wat wil je bereiken?’, ‘wat wil je nog meemaken?’ en ‘wat wil je niet meer meemaken?’.”
 

 

Succesmomenten

 
Iedere stap van de training zorgt voor zelfvertrouwen. “Soms komen talenten binnen met de gedachte dat ze geen idee hebben waar ze over moeten rappen. Bij het maken van het woordweb verbazen ze zichzelf al. Ze kunnen zo een album vullen met hun onderwerpen. Dat is al een eerste succesmoment.”
 
Vervolgens kiezen Bram, het talent en de trajectbegeleider één of meerdere onderwerpen uit het woordweb. Ze gaan op zoek naar een beat en vervolgens is het een kwestie van schrijven, schrappen en schaven. Ieder talent loopt na de training met een certificaat en eigen nummer de deur uit. “Ik benadruk altijd de stappen die ze zetten. Het begint al met het op komen dagen en zich goed presenteren. Vervolgens gaan ze een nummer schrijven en opnemen. Dat is niet zomaar iets. Ze stellen zich kwetsbaar op, uiten hun gedachten en gevoelens en delen die ook nog eens met mij. Ze schrijven alles inzichtelijk op en verwerken het in een nummer. Dat is echt knap.”
 

Muziek als katalysator

De trajectbegeleiders zijn blij met de sessies in de studio. Hij krijgt vaak hartverwarmende verhalen terug. “‘Wauw, ze was helemaal enthousiast.’ Of: ‘Hij kwam echt los na de sessies bij jou.’ Ze krijgen meer zelfvertrouwen en worden spraakzamer. Dat vind ik het allermooist.”
 

 
Muziek werkt als een katalysator om te praten over gevoelens en kwetsbaarheden, blijkt steeds weer. “Muziek verlaagt de drempel. Bijna iedereen houdt van muziek. Het is een vorm van entertainment en voelt minder zwaar dan een gesprek. Daarom openen talenten zich makkelijk. Ze horen het hun voorbeelden in de muziek ook doen.”
 
Die openheid is dan weer enorm waardevol voor de trajectbegeleiders. “Die krijgen nieuwe inzichten en aanknopingspunten. Of ze horen juist: we houden ons met de goede onderwerpen bezig in de begeleiding.”
 

Rockmuziek

Het maakt niet uit of een talent muzikaal is, maar Bram merkt het natuurlijk wel op. “Zo hadden we Lot. Zij was al goed en kwam met zelfvertrouwen binnen, maar haalt nu ook duizenden streams op Spotify. Het was voor haar echt een beloning dat ze haar nummers op kon nemen in een professionele studio met ons. Ze zit nu op een muziekschool.”
 

 
Een ander talent dat nog scherp op Brams trommelvlies staat, is Wesley. “Hij was heel onvoorspelbaar. Hij zat in onze onderwijsgroep. Vaak moest hij ’s ochtends uit z’n bed worden gehaald door de begeleiders. Ik ging elke vrijdag muziek met hem maken. Hij was van de rockmuziek. Ik ben me daarin gaan verdiepen. Er ontstond een verbinding tussen ons. We gingen samen aan de slag. Vanaf dat moment kwam hij iedere vrijdag consistent naar de groep. Later werd zijn aanwezigheid ook op de andere dagen stabieler. Dat vond ik echt gruwelijk om te horen. Wat hij in de studio deed, had impact op de rest van zijn leven.”
 

Les voor het leven

Bram probeert de talenten altijd lessen mee te geven die ze ook in de rest van hun leven kunnen gebruiken. “Ze komen in de studio op tijd, laten motivatie zien en gaan naar huis met een eigen nummer en certificaat. Goed gedrag wordt beloond. In de studio, en in het leven.”